Panasonic NV-MS5

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Panasonic NV-MS5 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Jim 17-02-2007
Geschreven voor: Panasonic NV-MS5

Ik heb deze videocamera al in gebruik sinds 1999 en ben pas einde 2006 overgestapt naar PROHD van JVC, de reden was omdat ik niet meer aan S-VHS cassettes kon geraken en ook omdat ik nu meer videoreportages in een bepaalde tijd moet klaar hebben, met S-VHS moet je de film overspelen naar je montagecomputer en dan moet je de film ook nog eens manueel knippen en dit neemt nog al veel tijd in beslag zeker als je een huwelijksreportage moet maken, dit komt omdat deze S-VHS camera geen digitaal tijdcode schrijft naar de cassette maar wel VITC codes, dit is een tijdcode systeem dat er voor moet zorgen dat je een nauwkeurige en snelle videoband montage kan doen van de camera naar een S-VHS videorecorder dat de VITC kan lezen, maar helaas kan mijn montagecomputer geen VITC codes lezen, ook anderen montagesystemen ondersteunen deze VITC ook niet meer vandaar dat ik ben overgestapt naar een digitaal videocamera, nu kan ik een film overspelen naar de montagecomputer en dan automatiek kiezen voor het knippen, de hele film wordt in nog geen 7sec. geknipt in aparte scènes daarna hoef ik maar uit te kiezen wat ik in de storybord wil plaatsen, een huwelijksreportage maak ik nu in 10 dagen af met S-VHS had ik 3 weken nodig alleen maar omdat ik alles manueel moest knippen, maar dat wil niet zeggen dat deze S-VHS videocamera niet goed is voor dat soort werk zelf op de dag van vandaag scoort deze S-VHS videocamera in vergelijking met de meeste mini-DV/DVD en HDD camcorders nog steeds goed zeker als het aankomt op gebruiksgemak vb. het regelen van de belichting is met deze S-VHS echt het beste van het beste in vergelijking met die handcamcorders moet je al zoeken naar een zeer klein knopje dat de belichting kan bij regelen of nog erger via het menu instellen ook de scherpstelling gaat via kleine knopjes, met deze S-VHS heb je een grote scherp stelring op de lens zitten en ook een manueel zoom dat is zeer handig voor snel scherp te stellen op een bepaalde persoon of onderwerp, ook de mic. is zeer goed die kan je instellen op zoom mic. of wide mic. en tele mic. je kan zelfs de videocamera gebruiken om al je VHS/S-VHS cassettes over te zetten naar DVD dankzij de digitaal TBC en DNR ben je verzekerd dat de kopie naar DVD van een zeer hoge kwaliteit is. IK raad deze S-VHS videocamera aan voor de gevorderde filmer die van plan is om zich serieus bezig te houden met videografie en dan na een paar jaar als de zaken goed gaan over te stappen naar PROHD JVC of DVCPRO-HD Panasonic of HDV Canon/Sony.